Een aantal jaren geleden verscheen de term hyper cloud. Uitvinder daarvan was waarschijnlijk het zelfde bedrijf dat quadranten uitgeeft en de hype cycle. De term werd aan deze kant van de oceaan amper serieus genomen, in Amerika was dat anders. Is er ook maar iets van de voorspellingen uitgekomen?
In een recente publicatie over marktmanipulatie is gewezen op de rol van analisten en websites die al dan niet bewust foutieve boodschappen overnemen en versterken. Voorbeelden van die websites zijn genoemd en daartoe behoort ook de website die waarschijnlijk als meeste over de hyper cloud heeft geschreven.
Het bleef niet bij schrijven, de organisatie zag ruimte genoeg in de markt er ook events over te organiseren. Allemaal begrijpelijk, ware het niet dat daarmee de grens tussen berichtgeving en het sturen van de markt zeer waarschijnlijk is overschreden.
Tot eind 2022
Veel heeft het niet geholpen want sinds eind 2022 is er door die website en nog een handvol andere slaafse volgers letterlijk geen woord meer over dat “next big thing” geschreven. Zelfs de analisten die de term lanceerden zwijgen in alle toonaarden over het verschijnsel dat de markt en zelfs de hele wereld op zijn kop zou zetten.
De genoemde data van de laatste publicatie is al een hint voor de verklaring. Hyper cloud is een zeepbel die in een vroege fase is leeggelopen. AI is natuurlijk de hoofdschuldige dat er geen aandacht aan dat soort cloud wordt besteed, maar er is nog een oorzaak.
Hyperscalers
Hyper cloud was in een aantal opzichten een herhaling van zetten om de positie van de hyperscalers onbetwistbaar te maken. In Europa en elders in de wereld is die boodschap onverkoopbaar geworden. Hyperscalers en hun ecosystemen zijn sinds 2022 gedwongen alles in de communicatie dat maar een beetje lijkt op “groot, groter, grootst” te schrappen en te komen met “nationaal, regionaal, lokaal”.
Hyper cloud is een voorbeeld van een hype-ballon die heel snel is leeggelopen zonder dat er veel slachtoffers zijn gevallen. Behalve dan bij partijen die dachten te kunnen verdienen aan deze hype, maar die zijn allemaal op de volgende trein gesprongen.